utorak, 5. prosinca 2017.

What to expect when you're expecting #9

Kada se mogu osjetiti prvi pokreti bebe? Kako ću znati da su to pokreti, a ne npr. probava?
Haha, pa znat ćeš :) Pokreti su ugodni (barem sada u početku) i nalik su treperenju i nježnim vibracijama. Ja sam prvi put osjetila kretanje bebe s 19 tjedana, a kažu da se rijetko kada mogu osjetiti prije 16 tjedna trudnoće. Kasnije će pokreti postati sve jači i pretvorit će se u prave udarce iznutra koji mogu biti i bolni. U kasnijim tjednima pokreti su vidljivi i promatranjem trbuha koji se uzdiže i spušta na dijelovima gdje su bebine ruke i noge te glava. Osjeća se i bebino štucanje.

Kada spremiti torbu za rodilište?
Iako je većina trudnica sprema u posljednjim tjednima trudnoće, ja sam je spremila već oko 17.-18. tjedna,barem onaj dio koji je potreban mami u rodilištu jer nisam se osjećala dobro i mislila sam da je dobro da u svakom trenutku budem spremna ako se nešto iskomplicira i moram u bolnicu. To je ionako neizbježno. Na kraju se pokazalo dobrim jer sam već tada jedva imala snage da pokupujem sve što mi treba i složim si torbu, a koji tjedan kasnije ne bih ni to mogla. Ali naravno na vama je da odlučite pa i to da li vam je prihvatljivo da kupovinu svih tih stvari obavi netko drugi umjesto vas. Post o tome što ponijeti u rodilište - LINK.


Izvor: pixabay.com


Što moram izbjegavati u trudnoći?
Trudnoća nije bolest, ali je ipak drugo stanje. Stanje u kojemu moramo biti oprezni kako ne bi naškodili sebi i bebi. Ako ti mučnina, umor i ostale čari trudnoće ne kvare svakodnevicu možeš raditi do kraja trudnoće, odnosno maksimalno do 45 dana prije termina poroda. U suprotnom se otvara bolovanje.
U trudnoći treba izbjegavati fizičke napore (bilo radne ili sportske), dok su šetnja i lagane vježbe preporučljive. Postoje i posebne vježbe za trudnice kako bi ostale u kondiciji jer porod je fizički napor i po mom mišljenju lakši i brži ako je žena u dobroj fizičkoj kondiciji nego da je ležala. Ali što je tu je, netko može vježbati, dok drugi moraju strogo mirovati.

Ne smije se konzumirati droge niti alkohol (ni čašica vina ili pive uz ručak). Naravno, da se ne bi smjelo niti pušiti, ali ovisnost je ovisnost... pokušajte barem smanjiti broj cigareta na minimum. Isto je i s unosom kofeina (kava, čaj, cola).

Od čajeva se može piti kamilica, kopriva, đumbir, šipak, brusnica, lipa i voćni čajevi, a ne preporučuju se čajevi od gospine trave (majčine dušice), kadulje, ružmarina, nevena, stolisnika, maslačka, komorača, bazge, lavande, timijana, limunske trave, piskavice, anisa, peršina te uvin čaj. Iste te biljke treba izbjegavati i kao začine jer izazivaju kontrakcije maternice. Crni i zeleni čaj sadrže kofein pa ih se preporuča izbjegavati u trudnoći. Međutim, za masažu i inhalaciju (aromaterapiju) mogu se koristiti razrijeđeni eterično ulje lavande, bergamota, bora, čempresa, čajevca, jele, đumbira, citrusa, kamilice, nerolija, pačulija,  geranija, ruže i smilja.

Hrana ne smije biti sirova nego dobro termički obrađena (skuhana ili pržena). Dakle, tatarski biftek, sushi i polukuhano (i svježe umućeno) jaje ne. Također treba izbjegavati svježe (pomuzeno) mlijeko i sireve, tunjevinu i meso morskog psa. Voće i povrće mora biti dobro oprano i još bolje ako je oljušteno.

Ukratko, hranite se što zdravije možete. Ono što i inače nije zdravo, probajte izbaciti ili svesti na minimalnu količinu. Tu spadaju i slatkiši i slane grickalice. Naravno, jedno je teorija, a drugo je stvarnost. Treba barem težiti pravilnoj prehrani. Jedno je sigurno, lakše ćete se odreći kutije keksi u trudnoći nego kasnije vježbati kako bi izgubilo nakupljene kilograme. U trudnoći bi inače bilo idealno dobiti između 11 i 15 kg, no sve je individualno jer ima onih koje su dobile kao ja 3 kg i nekih koji su dobile 30 kg. U svakom slučaju, nemojte jesti za dvoje, a ako baš imate ogroman apetit jedite puno voća i povrća.



Hiperpigmentacija i strije u trudnoći
Osim bradavica i areola, meni su u trudnoći potamnjeli pazusi i vrat. Stvorila se linea alba (linja koja spaja pupak i Venerin brijeg), a dobila sam i trudničke pjege (tamne mrlje ispod očiju, ali ne gdje budu podočnjaci nego nešto niže, stručno se nazivaju melasma). Nekoliko ljubičastih strija pojavilo mi se pri kraju trudnoće ispod pupka, ali su nakon poroda nestale. Začudo na grudima nije bilo strija, iako se na njima vidjela najveća razlika (s H košarice došle su na B).

Za prevenciju strija važno je mazati se bilo uljima bilo masnim kremama - običnim ili baš za trudnice. U svakom slučaju mogu ublažiti, ako ne i potpuno ukloniti jer dobro hidratizirana koža ne zateže i elastičnija je i samim time i manje sklona pucanju. Bitno je kožu na trbuhu mazati i nakon poroda jer se koža naglo opušta i potrebno ju je mazati kako bi se smanjilo opuštanje viška kože na minimum i potakla obnova čvrstoće kožnog tkiva. Link na proizvod kojeg sam ja koristila.

Stvaranje hiperpigmentacija u trudnoći ne možete spriječiti. Mogu se eventualno ublažiti, neizalganjem Suncu i korištenjem preparata sa SPF faktorom. Dobro je što, barem meni, nestaju nakon poroda.

Svrbež
Nastaje rastezanjem kože trbuha zbog rasta bebe. Neugodno zatezanje se može ublažiti korištenjem ulja i masnijim kremama namijenjenih trudnicama. Moja preporuka Biobaza mama.

Mokrenje u trudnoći
Što reći na tu temu, a da nisam rekla? Često mokrenje je normalno u trudnoći. Kod mene je izgledalo tako da sam i po 40 puta dnevno (od toga pola noću) morala na wc. Kako je trudnoća išla kraju bilo je sve gore i učestalije i sa sve većim pritiskom bebe na mjehur. Uz to, imala sam i urinarne infekcije i upalu bubrega. Dobro je što i to jednom prođe. Više od toga nemam ništa pametnoga za dodati.

Grudi u trudnoći
Grudi će biti osjetljive, napete i bolne na dodir. Povećat će se svakako. Konkretno meni su se povećale za dvije veličine košarica (H košarica, pošto nisam mogla naći tu veličinu grudnjaka u trudnoći sam nosila topove tj. sportske grudnjake). Međutim, još veću razliku sam osjetila kada su mi nakon poroda, pošto nisam dojila, smanjile se s predtrudničke E košarice na B.  Kako odmiče trudnoća, tako bradavice postaju čvršće, tvrđe, izbočenije, bolnije i tamnije. Osim bradavica tamniju boju poprima i okolna koža (areola). Odmicanjem trudnoće kroz kožu dojki postaju vidljive krvne žile koje se šire po čitavoj dojci. Iscjedak (mlijeko) iz dojki tijekom trudnoće nije ništa neobično jer se grudi pripremaju za dojenje. Kao i trbuh, važno ih je njegovati kremama i uljima kako bi se spriječio i umanjio nastanak strija.

Izvor: pixabay.com

Proširene vene i otečene noge u trudnoći
Razlog su zbog kojeg noga može privremeno "narasti i za dva broja". Ako je moguće prilagodi obuću - nosi japanke, papuče, starke... odnosno cipele koje ne stežu ili kupi veći broj nekih udobnih cipela. Treba izbjegavati usku odjeću i obuću, stajanje i sjedenje s prekriženim nogama. Postoje gelovi i kreme koje mogu olakšati taj problem, a sigurne su za trudnice. Može pomoći ležanje s podignutim nogama na povišenom jastuku, kao i masaža i tuširanje naizmjence toplom i hladnom vodom. Oteći mogu i gležnjevi, stopala i ruke (s prstiju uklonite prstenje). Treba smanjiti unos soli i slatkiša i povećati unos magnezija. Pomaže i pijenje čaja od koprive koji je osim za sprečavanje nakupljanja tekućine koristan i zato jer sadrži željezo, ali u tom slučaju budite spremni na još češće mokrenje.

Kosa u trudnoći i nakon
Kažu da u trudnoći kosa raste i da je ljepša nego ikada, a da nakon poroda opada. Meni je opadala za vrijeme trudnoće i nakon. Doduše, u trudnoći je dosta i rasla (morala sam se šišati svakih mjesec dana, umjesto kao do tada svakih tri). Koliko sam čitala, a i iz iskustva mogu reći otprilike godinu dana nakon poroda prestaje padati i počinje se obnavljati. Svakako, ako mislite da se radi o velikom opadanju potražite pomoć liječnika (možda vam krvna slika nije u redu) ili u svoju njegu uvrstite specijalne preparate - bilo šampone, bilo vitamine.
Što se tiče bojanja kose u trudnoći, ono se ne preporučuje u prvom tromjesečju. Za preostala tromjesječja mišljenja su podijeljena. Po mom mišljenju trebalo bi izbjegavati bojenje kose u trudnoći jer su to ipak kemikalije, ali opet postoje frizerke koje tvrde da su cijelu trudnoću odradile bojeći kosu sebi i drugima pa im ništa nije bilo. Čitala sam jednom da sve što stavimo na svoju kožu ulazi u organizam u roku nekoliko minuta pa ne vidim razloga zašto riskirati. U najboljem slučaju, prorijedite bojanje i koristite čim prirodnije boje.

Izvor: pixabay.com


Zubi i krvarenje desni
Zbog povećane koncentracije hormona progesterona sluznica postaje osjetljivija što dovodi do krvarenja i upale zubnog mesa. Treba pojačano provoditi higijenu upotrebom najnježnijih četki i pasti za osjetljive zube. U trudnoći nisam imala tih problema, ali mi je zato nakon poroda umnjak naglo počeo probijati zubno meso koje se upalilo zbog čega sam dva mjeseca nakon poroda umalo završila na operaciji i to bušenju rupe na licu jer zbog upale koja je zahvatila i čeljust nisam mogla otvarati usta. Zahvaljujući sitnih 2,5 cm koliko sam ipak mogla otvoriti usta, popiti i pojesti nešto to se nije dogodilo. Pila sam dvije vrste antibiotika i da stvar bude još gora (jel može gore) pokupila sam (zarazila se) od muža koji je imao upalu pluća. Meni se nije uspjela razviti upala pluća već je ostalo na teškom bronhitisu. Pokušajte zamisliti, kako to izgleda da ti škripe pluća, ne možeš disati (jer ti je paralizirana čeljust), hvataš dah, izbacuješ gomile sekreta, kišeš sa zatvorenim ustima, 15 dana to traje i za to vrijeme živiš na čaju i zdrobljenim keksima jer ništa ne možeš doslovno ugurati u usta... imaš malu bebu staru 2 mjeseca, a jedini tko te može prebaciti do bolnice je muž koji ima upalu pluća, visoku temperaturu i iskašljava krv. Sreća da je moja mama došla i pobrinula se za malenog koji se na sreću nije zarazio jer smo stan podijelili na dio gdje smo bili bolesni suprug i ja, i drugi gdje je bila mama i naš D., nosili smo maske i stalno ispirali ruke dezinfekcijskim gelom. Ne ponovilo se!

Umor i bolovi u leđima
Jedino što možeš napraviti je da puno odmaraš (spavaš, ležiš, ležeći gledaše televiziju, čitaš i sl.), odnosno kad god osjetiš umor i bolove u leđima da odeš se odmarati na način koji ti najviše odgovora, bez obzira da li je to vrijeme u kojem se inače odmaraš i spavaš. Kažu da je umor na početku trudnoće najveći, ali ja se s time ne bih složila. U prvom tromjesečju sam zaista bila umornija u smislu da sam stalno spavala od umora, ali u drugom i trećem tromjesečju sam bila umorna i od najsitnijih kućanskih poslova po kući, npr. oprala bih dva-tri tanjura i morala sam leći, ali nisam bila umorna da bih spavala.
Bolovi u leđima ponekad mogu biti znak upale bubrega, stoga ako vas boli dok mokrite ili osjećate oštru bol u donjem dijelu leđa (s lijeve i desne strane), a niste radili ništa što bi tu bol moglo uzrokovati moguće je da se radi o upalu bubrega. Obrati se liječniku koji će te pripisati antibiotik i/ili lijek protiv bolova koji je siguran u trudnoći (npr. Spasmex).

Izvor: pixabay.com


Nesanica
Najčešća je u zadnjem tromjesečju jer je teško pronaći položaj u kojem bi zaspala, a da te ne boli, probada, beba se ne uznemiri. Čak i ako sve to nekako se posloži, razmišljaš o porodu koji te čeka i ostalim brigama pa i to ti ne da da spavaš. Ako i to nije, može biti da jednostavno nije ti do spavanja, tj. da za nesanicu ne postoji logično objašnjenje. Pomaže duboko disanje i opuštanje (meditacija) neposredno nakon odlaska u krevet. Ako se budite usred noći pomaže varati svoj mozak i reći mu da baš sada nećete spavati i vidjeti koliko dugo možete izdržati (naravno, gledajući u prazno, a ne baveći se nekom aktivnošću) - mozak, zapravo tada reagira suprotno i počinje sporije raditi i počinje nam se spavati. Čajevi kao i tablete bez recepta za smirenje se ne preporučuju. Ako nesanica remeti životni ritam (doslovno ne možeš zaspati niti na trenutak tijekom nekoliko dana), svakako se obrati liječniku jer postoje lijekovi koji se ipak mogu uz nadzor liječnika uzimati u tom slučaju (npr. Normabel), naravno u minimalnoj dozi i u najkraćem mogućem periodu. Ako je problem u položaju spavanja, onda je od pomoći staviti jastučić ispod trbuha kod ležanja na boku ili pak podmetanje jastuka za dojenje.



Seks u trudnoći
Ako imate urednu trudnoću i ginekolog vam ništa ne kaže, spolni odnosi su dopušteni do 36. tjedna jer u zadnja četiri tjedna grlić maternice je jače otvoren i tako osjetljiviji na infekcije. Treba znati da prostaglandin u spermi može izazvati trudove pa stoga neke trudnice na kraju trudnoće potiču na spolne odnose kako bi potaknuli brži porod, ako je npr. prošao termin. Drugo je pitanje hoćete li od svih "čari" trudnoće uopće imati volje za ikakvom seksualnom aktivnošću. 

Treba li masirati međicu?
Masažom međice pokušava se izbjeći pucanje, odnosno urezivanje međice na porodu. Masažom se rasteže tkivo međice ne bi li se dovoljno rastegnulo da može izaći beba bez pucanja tkiva. Masaže se izvode od 35. tjedna trudnoće posebnim uljem. LINK na detaljni opis masaže

Ja sam masaže radila (odnosno radio ih je moj dragi jer sama jednostavno nisam mogla), ali pošto sam rodila 37+6 svega radila sam ih svega dva tjedna. Da li je to pomoglo ili ne - ne znam. Popucala sam na porodu, ali nisam to osjetila i imala sam svega 3 šava. Šivanje također nisam osjetila. Niti sam zbog pucanja međice imala kakvih neugodnosti. Šavovi su otpali sami nakon otprilike mjesec dana (na ulošku se vide po svega nekoliko milimetara sitne crtice). Nakon poroda sljedeći dan sam se normalno istuširala vodom i neko vrijeme nisam upotrebljavala posebne intimne gelove kao što inače činim već sam se ispirala isključivo vodom. Osim toga nisam imala potrebu za nekom posebnom njegom. U suprotnom, preporučuje se sjedenje na kolutu za plivanje, odnosno posebnom trudničkom jastučiću, kao i špricanje Octeniseptom i češće mijenjanje uložaka.

Ulje za masažu međice


Izbijanje dlaka na čudnim mjestima - po jedna nasred trbuha, leđa i brade... sasvim normalna stvar. Ako baš nije crna (a znamo da je) i ne smeta, bolje je ne dirati i nestat će nakon poroda.

Kada se govori o porodu svi spominju samo vaginu i međicu, a zapravo ono što me iznenadilo je da je sve to ostalo nepromijenjeno, a najveće promjene dogodile su se na anusu - jer beba prilikom poroda pritišće upravo njega zbog čega mogu nastati pucanja, krvarenja i hemeroidi.

Za trudničku inkontinenciju sam čula, ali za onu nakon poroda me nitko nije pripremio. Trebalo je dobrih šest mjeseci da sve dođe na svoje.

2 komentara:

  1. Čitam tvoje postove i pitam se jesam li ja uopće bila trudna. 😂 Par puta na početku povraćala i to je to, da mi trbuh nije rastao ne bi ni znala da sam u drugom stanju. Jedino si nogu sredila pred kraj i kosa mi otpadala nakon poroda (ali to sve u granicama normale). Trudnoća baš kod svake žene izgleda drugačije.

    OdgovoriIzbriši
  2. Istina, kod svakoga je drugačije. Kao i u životu, tako i u trudnoći. Mene uvijek zapadne sve ili ništa :D No, nije sve tako strašno, zaobišlo me debljanje, strije, akne, viseća koža i višak kilograma. Pa kad tako postaviš, nije mi ni bilo loše hahaha

    OdgovoriIzbriši

Hvala na komentaru :)